Google

onsdag 9 november 2011

Små råd på vägen.

Många som kommer in och som nyligen har addat mig på G+ är lite konfunderade på hur detta med G+ fungerar. Först vill jag säga att detta inte är FB, detta är Google+. Här är nätverkande det viktigaste, inte vad din faster eller moster sysslar med. Intressen, åsikter och mycket annat kan man dela och prata om på G+.
Jag tar alltid för vana att följa de som följer mig, oavsett var folk kommer ifrån. Den respekten kan jag ge dem om de nu vill följa mig.
Om man nu är ny och vill utforska G+ och dess möjligheter, men inte har några vänner här, hur gör man då?
De flesta som är på G+ är väldigt öppna för att skapa nya kontakter. Så mitt råd är att du ställer dig i dina cirklar sen klickar du som på bilden här nedan.
Då kommer du få en massa svenskar om du nu är härifrån. Gör en ny krets som heter "Väntande" eller nåt. Lägga alla som du fått upp i söket i den cirkeln. Sen är det bara att vänta. Du kommer garanterat få en massa som följer dig och som du kan följa. Dessutom får du en hum om vilka som är aktiva av de du hade i söket. Låt det gå några veckor sen kan du plocka bort de i kretsen. Då har du cirklat om de som var aktiva och följer dessa. Voila! Du har ett mer aktivt flöde och säkert helt nya vänner som du kanske kommer få glädje av för lång tid framåt.

Ett annat tips som kan vara bra att veta som nybörjare är hur man länkar namn eller sidor när man skriver ett inlägg eller en kommentar. Det du gör är att skriva ett + och sen det namn du vill ska länkas. Du får du förslag på personer när du skriver. Klicka på den du menade och det är länkat och klart.

Jag har tagit upp detta förut, men vill sprida det lite mer. Facebook har en enormt krånglig väg att gå om du vill ha ut information från dom om dig själv. Det slutar med att du får hem en papperslunta som är värre än bibeln. Google har hjort det lite smidigare och där du själv bestämmer vilken information du vill titta på.
Google Takeout kan du antingen ta ut hela rasket eller välja det du vill se. Jag brukar ibland tanka hem mitt flöde, kan vara kul och se hur mycket man skrivit. Dessutom kan det vara bra med en backup på sina grejer.

Det var allt för nu, men jag kommer återkomma. Kanske dags för en frågestund med en "Hangout"? Det kommer upp en sån under de närmsta 12 timmarna. Jag annonserar om det här innan. Givetvis kommer du vara först att få vet som läser bloggen. ;)

Ha en bra dag.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar